GEZİ YAZISI

Orta ve Kuzey Avrupa Turu - İsveç Stokholm / Nevin Ceylan Biga

Yazan: Nevin Ceylan Biga -ORTA VE KUZEY AVRUPA TURU / İSVEÇ - STOKHOLM

ORTA VE KUZEY AVRUPA TURU / İSVEÇ - STOKHOLM

Oslo'dan saat 22.00 de ayrıldıktan sonra, 600 km. süren bir gece yolculuğu yapıyoruz. Saat 06.00 oldu. Yol boyunca ihtiyaç giderecek açık bir tesis bulamadık. Sonunda tek tuvaleti olan bir yerde acil olanlar girsinler denildi. Resmen kızıyorlar bu duruma. Aslında yollarda araçlar da yoktu. Daha önce de söylemiştim, kuzey ülkeleri raylı sistemler ile birbirine de bağlamışlar.

Şimdi açık bir alanda kahvaltı yapıyoruz. Uzun bir gece yolculuğunun arkasından geldiğimiz Stokholm’de saat 17.00'ye kadar kalacağız.

Stokholm, konum olarak İsveç'in orta güneydoğu kuşağında Molaren Gölü'nün Baltık denizi ile birleştiği yerde kurulmuş.

Tarihi yapıları, parkları yeşil alanları ve eğitim merkezileri ile ileri bir Avrupa şehridir. İskandinav ülkelerinin en çok turist çeken şehridir. İsveç'in finans merkezidir. Bir çok bankanın merkezi buradadır. 1998 yılında UNESCO tarafından Avrupa'nın kültür merkezi seçilmiştir. Dünya'nın en büyük müze merkezlerinden biridir.

Kuzey ülkeleri genel olarak birbirine benziyor. Medeni ve eğitimli bir toplumun, insanların eski ve sağlam kalan yapılarıyla, yeni kalan şehirler. Eski yapılar arasında, daracık sokaklar.

Tarihi yerleri ve kiliseleri geziyoruz. Kiliseler her yerde olduğu gibi en iyi malzemeler ile donatılmış. Kabartmalar altın kaplamalar ile süslenmiş. Duvarlardaki İsa ve Meryem Ana figürleri sanki canlı gibi. İsa'nın yaşantısı panoramik olarak düzenlenmiş. Camlardaki vitraylar harika görünüyor.

Uzun uzun eski yerleşim yerlerini geziyoruz. Hayli de yorulduk. Dinlenmeye de ihtiyacımız var. Somon balığı yemek işimizi de buraya bırakmıştık. Şimdi onu gerçekleştirme peşindeyiz. Lokanta konusunda kardeşim Sami tamam yetkili. Sokakta menüleri okumak, bize uygun olanını bulmak onun ilgi alanı. Sonunda birlikte bir mekana girdik.

Başladı garson ile konuşmaya. Biz tam olarak anlatamıyoruz. Onlar da tam olarak anlayamıyor.

Durumu uzaktan izleyen bir bey yaklaşıyor:        - Hangi dil ile konuşacaksınız?

Kardeşim:                                                                 - İngilizce

Konuşmalar tekrar başlıyor Bir müddet sonra:
- Türkçe biliyor musunuz?

Bu soruyu duyunca biz:
 - Ohhh be, işte bu!

Basıyoruz kahkahayı. Şimdi hepimiz bülbüller gibi şakıyoruz. Başladı sınav soruları.

Mardinli imiş. Otuz beş yıldır bura yaşıyormuş. Bu ülkede büyümüş. Bu iş yeri ağabeyi ile ortakmış. Bazı yıllar Türkiye' ye geliyormuş. Antalya veya Bodrum 'a gidiyoruz diye devam ediyor. Bazen de kültürümüzü unutmasın çocuklar diyerek köylerine gidiyorlarmış.

Çocukları burada özgürce konuşabildikleri için, köyde bunların neden ayıp veya saygısızlık olduğunu anlamakta zorluk çekiyormuş. Alışmışlar buralara, Türkiye'de olmaz artık diyor.

Yurdumun insanını, buralarda bu konumda görünce gurur duyuyor. Dün Norveç’te yemeyi buraya bıraktığımız somon balığı yemek işimizi burada yiyeceğiz. Yanında İsveç köfte tadına da bakacağız.

Türk, Türkü bilir :
- Siz şimdi ekmek de istersiniz.              Doymayız korkusuyla:
- Evet, evettttt.

Limon soslu ve hardal soslu olarak iki çeşit somon istedik. Her ikisi de çok güzeldi. İsveç köftesini de beğendik. Norveç’ten daha uygun fiyata yemeğimizi yedik. İkramlar kadar gördüğümüz sıcak ilgi ve aldığımız indirim ile daha da mutlu olduk. Mekanı güzel ve tertemiz. Olur da bir gün yolunuz düşerse uğrayınız, memnun kalırsınız. Bu ülkede büyük şehir lokantalarının çoğunu Türkler işletiyormuş. Yüzbinden fazla Türk yaşıyormuş.

Yöreyi biraz daha geziyoruz. Bir şapka da buradan alarak koleksiyonumu zenginleştiriyorum.

Saat 17. 00’de İsveç'e veda. Önümüzde, uzun bir yolculuk var. Bekle bizi Berlin!

Kuzey ülkeleri notları.
Kuzey ülkeleri toplam nüfus olarak, bir İstanbul sayılır
İSVEÇ 2022 yılında 11 milyona yaklaşmış.
DANİMARKA 2021 yılında 5,857 milyon.
NORVEÇ 2021yılında 5,408 milyon

.  Bu ülkeler Avrupa para birimini değil, kendi para birimi olan kron 'kullanıyorlar. Birbirlerine demir ağlarla bağlıdırlar.